-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40359 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

لطفاً از نظر علمي و ربوبي بيان كنيد معراج پيامبر اكرم به كجا بوده است؟

معراج، جريان عروج پيامبر9 به آسمان است كه تعدادي از آيات قرآن، آن را بازگو كرده است. براساس آية نخست سورة اسرأ ، خداوند پيامبر9 را در آغاز شب، از مسجدالحرام به سوي مسجدالاقصي در بيتالمقدس حركت داده و آنگاه به همراهي جبرئيل به آسمان عروج كرده است.

از احاديث و آيات استفاده ميشود كه هدف از معراج پيامبر9 سه چيز بوده است: 1. بزرگداشت فرشتگان ; 2. ديدن عجايب و اسرار آفرينش ; 3. بازگو كردن آن براي مردم.

حضرت امام صادقميفرمايند: همانا خداوند هرگز داراي مكان و زمان نيست; ولي خدا ميخواست فرشتگان و ساكنان آسمانهايش را با گام نهادن پيامبر9 به ميان آنها ، مورد احترام و تجليل قرار دهد، و نيز ميخواست شگفتيهاي عظمتش را به پيامبرش نشان دهد تا او پس از بازگشت براي مردم بازگو كند(سيماي معراج پيامبر، محمد محمدي اشتهاردي و آن از تفسير برهان، ج 2، ص 400.)

نكتة قابل توجه اين است كه جريان معراج تازگي نداشته; بلكه در مورد بعضي از پيامبران پيشين البته به صورت محدود نيز اين امر واقع شده است; مانند: معراج حضرت عيسي(نسأ، 158).

در معراج پيامبر گرامي، درسهاي بسيار آموزندهاي وجود دارد كه ذكر آنها در اين مختصر نميگنجد و ميتوانيد، در اين زمينه، به كتابهاي تفسير الميزان، ج 13، ابتداي سورة اسرأ; حيوةالقلوب، تأليف علامة مجلسي، ج 2 ، بحث معراج و همچنين كتاب سيماي معراج پيامبر9، تأليف محمد محمدي اشتهاردي مراجعه كنيد.

براساس نظر مشهور ميان مفسران، عروج پيامبر از بيتاللّه الحرام (مكه) به مسجدالاقصي (بيتالمقدس) كه در ابتداي سورة اسرأ به آن اشاره شده، جسماني بود. حضرتمحمد9 در يك زمان كوتاه اين مسير طولاني را طي كرد. نمونة آن در مورد بعضي از اولياي خدا نيز شنيده شده است كه داراي مقام طيالارض بودند و در يك آن، از نقطهاي به نقطه دور دست ميرفتند. اين كار براي خداوند امري آسان است. در مورد عروج حضرتمحمد9 از بيتالمقدس به سوي آسمانها كه در سورة نجم به آن اشاره شده است، بيشتر مفسران معتقدند كه جسماني و روحاني بود(ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي;، ذيل آية 1/اسرأ، ج 13.)و در اين معراج براي حضرتمحمد9 شهود باطني خاصي نسبت به ذات پاك خدا روي داد و آن حضرت چنان اوج گرفت كه به مقام شهود كامل نايل گرديد.(تفسير نمونه، ذيل آية 2 و 3، نجم.)مرحوم علامة طباطبايي ميفرمايد: ايرادي ندارد كه عروج آن حضرت از بيتالمقدس به آسمانها، تنها با روح مقدسشان بوده باشد، اما نه بهنحوي كه معتقدين به معراج روحاني قايلند كه به صورت خواب و رؤياي صادقه بوده، چون اگر صرف رؤيا بود، ديگر جا نداشت قرآن اين قدر در مورد آن سخن بگويد و در مقام اثبات كرامت براي حضرت برآيد; همچنين ديگر جا نداشت قريش وقتي داستان را از آن جناب ميشنيدند، به شدت انكار كنند. مشاهداتي كه حضرت در بين راه ديده بود و نقل فرمود، با رؤيا بودن معراج سازگاري ندارد. بلكه مقصود از روحاني بودن اين است كه روح مقدس آن جناب به عالم مجردات (غير مادي) جايي كه ملائكه زندگي ميكنند و اعمال بندگان به آنجا منتهي و احكام در آنجا صادر ميشود، عروج كرد و آيات و نشانههاي عظيم پروردگارش را مشاهده كرد و حقيقت اشيأ و نتايج اعمال برايش مجسّم شده و ارواح انبياي عظام و ملائكه را ملاقات و با آنان گفتوگو كرد.(ر.ك: همان، ج 13.)

اگر عروج به آسمانها را جسماني بدانيم، چنان كه بسياري از مفسران چنين اعتقادي دارند، ملاقات پيامبر9 با خداوند به معناي مشاهدة حسي و مادي نيست، بلكه رؤيت با قلب حضرت صورت گرفت; پس ملاقات از قبيل ملاقات در يك مكان مادي محسوس نبود، بلكه حضرت به مقام شهود رسيده و در مقام شهود، قرب معنوي مراد است و گرنه در حال حاضر همين كه ما با خواندن نماز با خداوند سخن ميگوييم، بايد در مكاني بايستيم و با عبادت مقرب درگاه خداوند شويم. اين، به معناي جسمانيت خداوند نيست.

اگر عروج به آسمانها را روحاني هم بگيريم، آنگونه كه مرحوم علامه فرمود، در اين صورت، در عروج به آسمانها، ديگر چيزي بهنام جسم مادي كه خواص مادي داشته باشد، (مثل در مكاني ايستادن و با چشم سر ديدن) نداريم، تا اينكه براي آن مكاني در نظر بگيريم و بگوييم در آنجا خدا را ملاقات كرد. اصولاً دليل مطرح شدن چنين اشكالاتي براي ما انسانها، به اين جهت است كه عالم مجردات از سنخ ماده نيستند و الفاظ ما هم تنها در قالبهاي مادي و محسوس ميگنجد، و چارهاي جز اين نداريم كه بگوييم، مثلاً حضرت در فلان مكان با خدا سخن گفتند، در حالي كه وقتي كسي به عالم مجردات عروج ميكند، آنجا ديگر خواص و ويژگيهاي مادي را ندارد تا مكان داشته باشد، اما از باب تشبيه معقول به محسوس، ما هر چه را بخواهيم تفهيم كنيم، چارهاي نداريم جز اينكه همه امور معنوي و معقول را در قالب الفاظي كه مربوط به امور مادي و مجرد است، بريزيم.(الميزان، ج 19، نجم، 9.)

در چگونگي سازگاري مسئله معراج با علوم روز تذكر نكاتي لازم است، از جمله:

1. پيامبراكرمدر معراج، به كرات آسماني سفر نكردند، بلكه سير آن حضرت به عوالم ديگر بود. بنابراين بحث سفر به فضا و كرات آسماني نيست تا گفته شود براي تنفس و... چگونه عمل ميكرد.

2. بيترديد، معراج پيامبراكرم، جنبة عادي نداشت، بلكه با استفاده از نيرو و قدرت بيپايان خداوند صورت گرفت; ...إِنَّ اللَّهَ عَلَيَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ; (بقره، 20) ... خدا بر همه چيز تواناست. تمام معجرات پيامبران اين گونه است. حضرت ابراهيمغ در ميان شعلههاي آتش نميسوزد و حضرت يونسغ در شكم ماهي بزرگ زنده ميماند و... پيامبراكرمنيز با كمك و قدرت خداوند متعال ميتواند بدون هيچ مشكلي به عوالم مختلف سفر كند.(ر.ك: تفسير نمونه، آيةالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 12، ص 12 ـ 20، دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.